Asuntoa saa arvostella vapaasti

Aktiiivinen välittäjä jututtaa esittelyssä kävijöitä ja kysyy myös "miltä kohde vaikuttaa, kiinnostaako tämä sinua?" Toiset kiinnostuvat ja toiset sanovat, että "ei, tämä ei olekaan sellainen asunto, mitä haen, ja kiitokset esittelystä".

Paljon on sellaisia kävijöitä, jotka vastaavat kutakuinkin niin, että "mukava asunto kyllä, mutta täytyy nyt vähän tässä vähän katsella asiaa ja mietiskellä". "Saatan ehkä harkita tarjouksen jättämistä." Välittäjä myös pyytää kävijöiltä yhteystiedot, ja lähes kaikki antavat ne. Välittäjä kysyy myös, lähetetäänkö asiakkaalle kohteen ja taloyhtiön asiakirjat. Enemmistö vastaa saman tien myöntävästi.

Motivoitunut välittäjä ottaa aina esittelyn jälkeen yhteyttä näytöllä käyneisiin, jotka ovat osoittaneet pienenkin kiinnostuksensa. Jos esittelyssä käyneen myöhemmin tavoittaa, vastaus toisinaan on, että "ei se asunto olekaan sellainen, jonka haluaisin". Tätä yleisempi ilmiö on se, ettei esittelyn jälkeiseen välittäjän sähköpostitiedusteluun vastata.

Mihin ne esittelyssä kohteesta kiinnostuneet ostajat yhtäkkiä katosivat?

Kohteliaisuus ja hienotunteisuus ovat toki hienoja piirteitä. Asuntojen myynnissä hyvä välittäjä ei kuitenkaan pahastu, vaikka asiakas sanoisi ajatuksensa suoraan. Ja kukapa pahastuisi, kun aidosti todetaan, että "tämä kohde ei kiinnosta enempää, kiitos esittelystä". Monet eivät jostakin syystä kehtaa esittelyssä sanoa, että tämä asunto ei nyt olekaan minun mieleeni enkä tarvitse enää lisätietoja.

Välittäjä innolla kuulee näytössä käyneen ajatukset asunnosta ja hänen omat suunnitelmansa asunnon oston suhteen. Tärkeintä on kertoa aidot fiilikset, jotta asiakasta voidaan auttaa asunnonostoprojektissa. Välittäjälle voi ihan suoraan sanoa, jos asunnossa jokin asia ei miellytä tai on huonosti.

Välittäjänä pyrin aina siihen, että kunkin esittelyssä käyneen asiakaskokemus olisi mahdollisimman hyvä. 

Draivia asuntokauppaan.